توقیف شناور حامل ۲۴۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس (۹ آبان ۱۴۰۴) نماینده مجلس: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است رابرت مالی: اسرائیل قادر به مقابله با موشک‌های ایران نبود | به نظر می‌آید ترامپ مصمم است که به توافقی با ایران دست بیابد وزارت اقتصاد مامور ساماندهی مدیریت مرزها شد آیت‌الله علم‌الهدی: آمریکا هیچ‌گاه به دنبال دوستی با ایران نیست| عبرت دشمنی آمریکا با ایران باید به نسل‌های بعد منتقل شود پشت پرده لغو دیدار ترامپ و پوتین در بوداپست چه بود؟ ثبت ۹ آذر به عنوان روز ملی جزایر سه‌گانه در تقویم رسمی کشور سقوط بی‌سابقه محبوبیت مکرون در فرانسه جزئیاتی جدید از پیشنهاد آمریکا به حماس حمله پهپاد اسرائیلی به یک موتورسیکلت در جنوب لبنان (۹ آبان ۱۴۰۴) انصارالله: به یک جنایتکار اجازه تهدید یمن را نمی‌دهیم ۱۳۰ پهپاد اوکراینی فقط در یک شب سرنگون شدند (۹ آبان ۱۴۰۴) بیش از ۱۰ هزار نظامی صهیونیست در جنگ غزه کشته و زخمی شدند ترامپ به دموکرات‌ها حمله کرد ادعای آمریکا درباره توافقنامه چارچوب دفاعی ۱۰ ساله با هند یک بالگرد در مزرعه‌ای در شمال انگلیس سقوط کرد (۹ آبان ۱۴۰۴) رسوایی خاندان ویندزور به اوج رسید؛ اندرو از سلطنت خلع شد پایان مذاکرات افغانستان و پاکستان در استانبول با توافق بر ادامه آتش‌بس واکنش عراقچی به دستور ترامپ مبنی بر از سرگیری آزمایش سلاح‌های هسته‌ای در آمریکا اتحاد کم سابقه ارتش لبنان و حزب‌الله در برابر رژیم اسرائیل جنجال تازه در اسرائیل؛ نامزدی پسر نتانیاهو برای سمت هم‌رتبه وزیر دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزاری یازدهمین نشست کمیته مشورت‌های راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در مسقط هکرها اسناد سری شرکت اسرائیلی را به فروش گذاشتند سردار سلیمانی: دشمن از روز اول جنگ ۱۲ روزه طعم شکست را چشید تظاهرات گسترده حریدی‌ها در قدس با شعار سربازی نمی‌رویم | پرچم اسرائیل در آتش + فیلم و عکس (۸ آبان ۱۴۰۴) نگرانی اتحادیه اروپا از آزمایش اژدر هسته‌ای روسیه
سرخط خبرها

نماینده قزوین: آئین‌نامه واردات خودرو تاثیری بر تنظیم بازار ندارد| ادامه انحصار بازار توسط ایران‌خودرو و سایپا با آئین‌نامه وزارت صمت

  • کد خبر: ۱۲۳۶۳۹
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
نماینده قزوین: آئین‌نامه واردات خودرو تاثیری بر تنظیم بازار ندارد| ادامه انحصار بازار توسط ایران‌خودرو و سایپا با آئین‌نامه وزارت صمت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو با روح قانون مصوب مجلس مغایرت دارد، گفت: این قانون با هدف تنظیم بازار، افزایش کیفیت و کاهش قیمت به تصویب رسید که آیین‌نامه مربوطه وزارت صمت با آن مغایرت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، لطف‌اله سیاه‌کلی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، ۹ شهریور ماه) در حاشیه نشست علنی مجلس، با اشاره به ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، گفت: این آیین نامه با تمام فراز‌ها و فرود‌ها به تصویب رسید و متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها برای همکاری با مجلس، این کار صورت نگرفت حتی بنده چند بار مراجعه و با مسئولان در این خصوص صحبت کرده بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات این آیین نامه تصریح کرد: در این آیین نامه خودرو زیر ۲۰ هزار دلار تعریف شده در حالی که باید ۲۵ هزار دلار می‌شد از سوی دیگر قرار است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو‌ها زیر ۲۵ هزار دلار و ۲۰ درصد آن نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد چرا که امروز در کشور به خودرو‌های ویژه کمک‌دار برای عملیات‌های راهسازی، عمرانی، معدنی و ... نیاز داشته که در حال حاضر خودرو‌های مناسب این کار وجود ندارد و از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز چنین خودرویی وارد نشده است. حتی مدل ۲۰۱۴ نیز با قیمتی ۲۰ برابر قیمت واقعی در داخل معامله شده که نوعی بی توجهی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود خودرو‌های زیر ۲۵ هزار دلار، حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد تعرفه داشته باشند که در حال حاضر شناور شده است و میزان آن مشخص نیست لذا تصور کنید خودروی ۲۰ هزار دلاری با ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تعرفه به گونه‌ای می‌شود که باید پراید بخریم که مقرون به صرفه‌تر است. چرا مردم باید خودرویی را بخرند که در واقع ۴۰۰ میلیون تومان است، اما به قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

سیاهکلی با اشاره به ایراد دیگری که به این آیین نامه وزارت صنعت وارد است، عنوان کرد: در این آیین نامه آمده که باید هماهنگی با تولیدکنندگان وجود داشته باشد که این انحصار در بازار ایجاد می‌کند در حالی که وارد کننده و تولیدکننده دو قشر جدا هستند و به هم ربطی ندارند. بزرگ‌ترین مشکل ما انحصار بازار خودرو در اختیار ۲ تولیدکننده است که اگر دوباره واردات را به آن‌ها گره بزنیم فایده ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به اهمیت تنظیم بازار افزود: اگر با این شیوه پیش برویم باید ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم که تأثیری بر تنظیم بازار ندارد بلکه باید بالای صد هزار تا ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم که در بازار تأثیر داشته باشد البته این میزان در تولید تأثیر ندارد چرا که کشور ما در سال به بیش یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد و ما حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنیم بنابراین هرچه تولید افزایش یابد باز هم تقاضا در جامعه وجود دارد.

وی در ادامه خطاب به هیأت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس درخواست کرد که به روح قانون دقت شود و یادآور شد: قانون دارای جسم و روح است و ما اکثر مواقع جسم قانون را رعایت می‌کنیم و می‌گوییم آیین نامه خلاف قانون نیست، اما روح قانون هم مهم است که در اینجا روح قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت، کاهش قیمت و ... بود که اگر آیین نامه این‌ها را رعایت نکند بهتر است که نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به عرضه خودرو‌ها در بورس کالا، خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید سامانه‌های عرضه خود را اصلاح می‌کرد که نکرد و به سراغ بورس رفت که این نقص در کار وزارتخانه است چرا که بورس محل خُرده فروشی نبوده و محل عمده فروشی است و در هیچ کجای دنیا خودرو را در بورس به فروش نمی‌رسانند. اینگونه جایگاه بورس نیز جابجا شده و به آن لطمه می‌زنیم. از این رو تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم نخواند، بورس و قرعه کشی صرفا یک مسکّن بوده و مسأله را حل نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->